MGroup

شکوه را به کامپیوترها باز‌گردانید، از لینوکس استفاده کنپد!

Posted on: اکتبر 4, 2007

یکسال و نیم پیش (حدودا اردیبهشت ۸۵) یک روز که پای اینترنت مجانی و پر‌سرعت دانشگاه نشسته بودم و دنبال برنامه‌ی جالبی برای دانلود بودم، توی یکی از سایت هایی که می‌شه گفت پاتق من بود (برای دانلود) یه چیز جدیدی گذاشته بود برای دانلود، اسمش SuSE 10.1 بود و نوشته بود یکی از توزیع های محبوب لینوکس.

خدایا! لینوکس چیه؟ توزیع چیه؟ این چی میگه؟؟ خوراکیه؟ برا چه‌کاریه؟

خلاصه!

قبلنا یه چیزایی شنیده بودم، لینوکس، یه سیستم عامل زنده! که یکی از بچه‌ها می گفت از cd بوت می‌شه! مگه می‌شه؟

سیستم عامل حرفه‌ای، سیستم عامل ایمن و …

ولی مشکل این بود که قبل از اون نرم‌افزارها و چیزایی که دانلود می کردم نهایتا ۱۰۰ مگا بایت بود!

حالا با این که ۵ تا CD یه چیکار کنم!!

خوب بدون هیچ سرچی که آقا این چیه! مصمم شدم دانلودش کنم و تستش کنم! (بقول استالمن اون روز به من الهام شد که از این سیستم استفاده کنم!)

خوب با مسئول مرکز اینترنت دانشکده که یکی از بچه های کلاس بود دوست بودم و اون زمان ایشون ارادتی به ما داشتن! و باهاش مطرح کردم که ۵ تا CD می‌خوام دانلود کنم!

ایشون هم یه سیستم در اختیار من گذاشت و قرار شد یه شب تا صبح دانلود بشه! و روز بعدش ایشون با ۵ تا دیسک لینوکس سوزه اومد پیش من!!!

بازم بدون هیچ تحقیقی!!!! با کمال اعتماد به نفس سیستم رو ریبوت نموده و دیسک ۱ لینوکس سوزه رو در درایو نهادم!

بعد از چند مرحله‌ی خیلی ساده! (البته با تشکر از کمک های بی دریغ ناول – توضیح‌هایی که اون کنار نوشته بود-) من بدون هیچ مشکلی!!!!!!!!! سوزه رو نصب کردم! (برا پارتیشن بندی هم گزینه‌ی manual رو انتخاب کردم!)

بعد از ورود به دنیای جدید لینوکس، گفتیم برای شروع یه mp3 پخش کنیم تا ببینیم چی می شه!!!

ای بابا این لینوکسی که می‌گن یه mp3 نمی تونه پخش کنه!!!!!! (یکی از دوستام که قبلا فدورای نمی دونم چند نصب کرده بود هم برای من از خاطراتش می گفت که آره اونم نمی تونست پخش کنه و تو هم یه دو روز دیگه خسته می‌شی مثل من و می‌ندازیش کنار و …)

خلاصه آقا منم گفتم نمی شه که اینطوری! و بعد از اون تا مدتها من دنبال یک mp3 player گشتم برای لینوکس! (اشتباه نکنین! منظورم نرم‌افزار پخش‌کننده mp3 است.)

بعد از یه مدت به امتحانا رسید و بعد هم تابستون تو خونه که اینترنت دایال‌آپ داشتیم و رفت برای مهر … توی تابستون همcd های اوبونتو که مجید سفارش داده بود رسید و اونم نصب کردیم و دیدیم نبابا ایشون هم همچین امکانی ندارن!

آره اون روزا تنها مشکلی که من توی لینوکس داشتم که با حل شدنش به لینوکس مهاجرت می کردم پخش فایل های صوتی و تصویری بود!!!!! عجیبه نه؟!؟!

اول مهر دوباره هوس لینوکس زد به سرم، دوباره سوزه رو نصب کردم! اینبار زیاد نگشتم، سیستم رو عوض کردم!

توی اتاق، سیستم یکی از دوستام دم دست بود و jetAudio روش نصب بود! خوب شروع کردم یه فایل رو به همه فرمتهایی که این jetAudio تبدیل می کرد، تبدیل کردم، و همه رو تست کردم، بالاخره یه فرمت رو پیدا کردم که پلیر سوزه پخش می کرد!!!!!!!!!! ogg گفتم خوبه!! مشکلی نیست! می شینیم فایل ها رو تبدیل می کنیم!

خوب تعداد زیادی از ترانه‌هایی که زیاد گوش می‌کردم رو تبدیل کردم، و فعلا مشکل حل شد…🙂

آبان رسید و همایش لینوکس در یزد برگزار شد و من با سایتهای فارسی در زمینه‌ی لینوکس آشنا شدم و دیدم بابا چه خبره!!!!!!!! تا اون موقع نمی دونستم اینقدر آدم تو ایران هستن، اینقدر مقاله و مطلب و …! همیشه هم انگلیسی سرچ می کردم و توی سایت های انگلیسی می گشتم! (در واقع می‌شه گفت کسی ما رو بطور اصولی آشنا نکرد! خدا هم که به ما الهام کرد، نگفت یه چیزی به نام فروم هست که می تونی سوال بپرسی و …)

خوب دیگه بعد از اون مشکل ما حل شد و من شدم کاربر لینوکس!

دی ماه شد، و تصمیم گرفتم نشریه چاپ کنم و درخواستشو توی امتحانا دادم و اول ترم بعد نشریه آزادی منتشر شد…

خوب دیگه بعدشم زیاد مهم نیست!!!

خلاصه این بود قصه‌ی لینوکسی شدن ما!!!!!!!

حالا اینا رو گفتم تا بگم:

OpenSuSE 10.3 منتشر شد.

تبریک به ناول و همه کاربران سوزه!

الان داشتم توضیحاتی که درباره اش داده بود رو می خوندم دلم براش تنگ شد!🙂

روزهای خوبی با هم داشتیم! یادش بخیر …

راستی سوزه‌ی جدید قابلیت پخش mp3 رو هم داره🙂 تا دیگه کاربرای مثل من دچار مشکل نشن!😀

برچسب‌ها: , ,

12 پاسخ to "شکوه را به کامپیوترها باز‌گردانید، از لینوکس استفاده کنپد!"

خيلي جالب بود ماجراي لينوكسي شدنتون
هميشه مي خواستم ازتون بپرسم
ولي من فكر مي كنم كه الان شما تعصب دارين روي لينوكس
………..و تعصب داشتن خوب نيست

salam
jaleb ast jaleb
movafaghiat ra dashte bashi
be man ham sari bezan
http://www.itshock.wordpress.com/

نمیدانم چرا همه ی کسانی که دیدم یا با suse شروع کردند یا ردهت و جالب تراینکه خود من هم با suse 9.0 شروع کردم و یک ماه برای نصب کدک ها و ۶ ماه برای نصب مودم تلاش کردم.البته کسانی که با ردهت شروع کردند ، همیشه میگن همه ی هارد رو به فنا دادیم🙂
suse حق بزرگی به گردن ما دارد که نخواست از گنو/لینوکس بترسیم.
پارسیکس جدید هم منتشر شد البته !
موفق باشی

سوزه از توضیع های خیلی خوب لینوکس هست از هر لحاظ
من از نسخه 9.3 به سوزه خوش آمد گفتم😀

سوزه توزیع خوب و قشنگیه!!!
ولی به چند دلیل بیخیالش شدم!!!
۱- اتحاد ماکروسافت – ناول
۲- سیستم مدیریت بسته‌هاش
۳- پایداری کم! (نسبت به اوبونتو و پارسیکس که من دیدم!)
و …

عجب داستان باحالی

ولی داستان من خیلی کوتاه تره😉

راستی تیتر مطلبت خیلی عالیه

من با مندریک شروع کردم 3 سال پیش . الان 1 ساله که روی یکی از پارتیشن هام نصب کردم ولی اصلا از بوت منو هم برداشتمش و حوصله ندارم پاکش کنم.کلا به نظرم مزخرفه

تازه سعید جان کلی شو به خاطر طولانی شدن پست، نگفتم!!!😀

[…] توسط مهرداد توی پستی که درباره لینوکسی شدنم گفته بودم (شکوه را به کامپیوترها باز گردانید… ) یکی از دوستان حرف از تعصب زدند که من هوس کردم اینا رو […]

salamm khobi???be nazare man ke 4all aliyeeeeeeeeeeeee …midoni man akharesh nafahmidam in linux chiye:( masalan daneshjoye terme 3e compam:((valii kheili az comp baram nist:(migi chi kar konam

پاسخی بگذارید

توجه: برای رفع مشکلات لینوکسی خود به یکی از انجمنهای اینترنتی مراجعه کنید! اینجا به هیچ وجه برای رفع مشکلات لینوکسی شما مناسب نیست!
تبادل لینک نداریم! لطفا سوال نفرمایید ما به هرکس بخوایم لینک می‌دیم، هرکس هم خواست به اینجا لینک بده! :)

Kategories

بایگانی

وضعیت بلاگ

  • 110,042 بازدید

مجوز انتشار:

تمامی مطالب و مقالات این بلاگ تحت مجوز GNU FDL قرار دارند. بنابراین کپی و ایجاد تغییر در آنها مطابق شرایط این مجوز آزاد می‌باشد.
