MGroup

آزادی لیاقت میخواهد !

Posted on: اکتبر 10, 2007

بعضی وقتا با خودم میگم شاید دیگه نیاز نباشه گنو/لینوکس رو این قدر به همه معرفی کنم و از خوبی های اون و حس خوبی که وقتی باهاش کار میکنم , به همه بگم . می دونی چرا ؟چون منم با مهرداد موافقم , آزادی لیاقت میخواد.
آزادی کار با گنو/لینوکس , کار با نرم افزارهای آزاد و ورود به دنیایی زیبا و فعال , دنیایی که دیگه توش مرگ نرم افزار ها رو نمیبینیم , چون یک جامعه ی آزاد پشتش هست .
دیگه وقتی با یه برنامه کار میکنی نمیترسی که تا چند سال دیگه از دور خارج بشه , یا مجبور باشی هر سال ورژن جدید اون رو با وجود عدم نیازت , بخری فقط چون دیگه ورژن جدید اون به خوبی از فایل های قدیمی که با خودش ساختی پشتیبانی نمیکنه ! چرا ؟ چون نمیخواد! چون میخواد مثل یک دیکتاتور روی سرتون باشه و تمام کاربرای تحت استثمارشو به سمت چیزی که به اون نیاز ندارن ببره.به این میگن دنیای انحصار , دنیای ماکروسافت.
خوب همیشه با خودم فکر میکردم شاید تشویق کاربرا به استفاده از گنو/لینوکس تو ایران خیلی راحتتر باشه , چون دیگه لازم نیست بهشون بگیم به خاطر هزینه به سمت اون بیاین و بعد با خودشون فکر کنن اگه رایگانه پس شاید هنوز به حد کافی رشد نکرده !!!
خب ما که تو ایران با نرم افزارهای آزاد کار میکنیم به خاطر هزینه نیست , چون به راحتی و بدون هیچ ترسی میشه یک dvd vista رو با قیمت کمتر از ۳ هزار تومن خرید!!
پس چرا لینوکس استفاده میکنیم , در واقع علاوه بر این ۱۰۱ دلیل , تنها دلیل باقی مونده آزادی در استفاده از اونه.
چند روز پیش با یکی از کاربران متعصب در نرم افزارهای انحصاری و ماکروسافتی از کلاس درس ریشه های انقلاب بیرون اومدیم! که با توجه به مبحث کلاس یکم جوگیر شده بود و گفت که نرم افزار های آزاد مثل حزب کمونیستیه !! ولی به این مورد دقت نکرد که پیش فرض حزب کمونیستی , اجباره , چیزی که دقیقا خلاف جهت نرم افزارهای آزاده !! خب با دیدن اینجور آدمای ساده دل ( یا … ) , حس بدی به آدم دست میده که با خودش میگه بیخیال , اصلا فایده نداره !
ولی از اون طرف افرادی رو میبینم که با اولین حرفایی که از لینوکس و آزادی میشنون به شدت به سمتش میان و میخوان بیشتر بدونن , که باز یه حس خوبی بهم دست میده و تشویق میشم برای ادامه ی کار !!
خب , جدیدا هم کارم با این وبلاگ راحتتر شده , آدرس وبلاگ رو میدم و میگم برو توش. دیگه بقیش با خودت !
به نظر من باید لینوکس رو بیشتر به افرادی که تازه با کامپیوتر آشنا شدن معرفی کنیم و افرادی مثل این همکلاسی های من ! (که سال آخر کارشناسی کامپیوتر هستن) با این همه اقداماتی که براشون انجام دادم و این همه منابع زیاد فارسی و انگلیسی که تو اینترنت هست , اگه واقعا به مفهوم نرم افزارهای آزاد پی نبردند تنها دلیلش عدم لیاقت اونها در استفاده از نرم افزارهای آزادی مثل گنو/لینوکسه .

7 پاسخ to "آزادی لیاقت میخواهد !"

ببین دوست عزیز٬ من خودم طرفدار نرم‌افزارهای آزاد هستم٬ اما این لحن شما توهین‌آمیزه و اصلن جالب نیست.
متاسفانه چیزی که من توی این وبلاگ می‌بینم بیشتر به تعصب کورکورانه و توهین به‌طرف مقابل می‌مونه تا دفاع منطقی و گسترش فرهنگ استفاده از نرم‌افزار آزاد.

به‌شخصه اگه کسی بودم که با نرم‌افزار آزاد آشنایی نداشتم٬ با خوندن این پست شما نه تنها از نرم‌افزار آزاد خوشم نمی‌امد٬ بلکه از اون متنفر هم می‌شدم که همچین طرفدارانی داره 🙂

خب دیگه , قرار نیست کسی خوشش بیاد !
بیشتر یه حالت درد دل بود .
شاید اینجوری به نظر بیاد که توهین آمیزه اما این فقط به خاطر اینه که ما همیشه مسایل رو از دریچه ی دید خودمون نگاه میکنیم.
اگه با این کارایی که من برای دوستام (به طور مثال) انجام دادم و کلی بهشون از مزایای
نرم افزارهای آزادی مثل گنو/لینوکس گفتم و بعد باز میان یه حرفایی به آدم میزنن و آدم رو تهدید میکنن که اگه فلان کار منو تو لینوکس سریع راه نندازی , دیگه با لینوکس کار نمیکنم!!
و تازه بدون هیچ تلاشی از جانب خودشون…..
بعد به این نتیجه میرسی که واقعا آزادی لیاقت میخواد!

سلام باربی
ببین من که دیگه میشناسمت.
یکی اینکه دیگه درد دل نکن. دل ما رو هم ناراحت نکن
دوم اینکه تعداد پست ها در صفحه رو کمتر کنید بابا! سرعت بارگزاریش بده ها!

دوست عزیز به این صفحه می‌گن وبلاگ. 😉
آدم توی وبلاگش درد دل نکنه کجا بکنه؟؟ 😀

سلام
منکر تعصب تو لینوکس نمی شم…..
مجید توروخدا نگو تعصب نیست
مهرداد تو هم نگو
من خودم هم تعصب دارم
آرهTبا جرات می گم تعصب دارم!!
اما سعی می کنم این تعصب رو جای خودش به کار ببرم
به قول مجید و مهرداد اگه ادم اینجا درد دلشو نگه
کجا بگه آخه
وقتی داری با یک نفر حرف می زنی
هرچقدر از کیفیت می گی
یک سری دلیل برات میاره که ….
دم از گرافیک ویستا می زنه و هزار تا دلیل بیخود دیگه!!
اما کافیه فقط Beryl رو نشونش بدی
اون وقته که دیگه هیچ کسو نمیشناسه و یک دم می گه من لینوکس می خوام(چه دختر، چه پسر)!!!!!
اگه یه کم توجه کنیم و فکر کنیم،می بینیم که همه تعصب داریم
هر کسی تو یک زمینه، هر کسی یک و جا و تو یک مکان

من از سال 81 دارم با لینوکس کار می کردم.از ردهت شروع کردم و حالا با سبایون در دنیای opensource سیر می کنم.توجه کنید که ما هیچ کس رو مجبور به پذیرش ایده ی اپن سورز نمی کنیم.هر کس آزاده که به راهی که دوست داره و تشخیص میده درسته بره!
من همیشه نسبت به دوستانی که مایکروسافت رو اینطور می نویسن (micro$oft) تذکر دادم که هیچ کس دوستان ویندوزی رو مجبورنکرده که این سیستم عامل رو انتخاب کنند.آنها از ویژگی های این سیستم عامل خوششون اومده.براشون هم مهم نبوده که این سیستم عامل رایگان نیست (هر چند که در ایران ما فرقی هم نمی کنه) و همینطور آزاد نیست.همونطور که در دنیای حقیقی و سیاست می گیم که دموکراسی باید در وجود جامعه و توسط خود اونها نهادینه بشه در دنیای مجازی هم همینطوره.خود فرد باید به ارزش آزادی پی ببره و اون رو انتخاب کنه تا واقعا از وجودش لذت ببره.
وظیفه ی ما فقط آگاهی بخشیدن نه توهین…

خوب دوست عزیز شما حرفات یه جورایی تناقض داره!!
هم با من موافقی هم مخالف!! (یکیشو هستی، یکی رو وانمود می کنی!)
البته این نظر منه ها!!!

بعدشم ما هیچ وظیفه ای نداریم!!!!
فقط از این کار (تشویق دیگران) لذت می‌بریم!

اینکه من micro$oft رو اینطوری بنویسم چه ربطی به کاربران ویندوز داره!؟!؟!؟!؟!!؟!

البته این یک مسئله‌ی روانشناسیه که وقتی من به یک کاربر ویندوز بگم ویندوز بده اون فکر می‌کنه که به اون توهین می‌کنم!!
چون اگه قبول کنه، اینطور فکر می کنه که چند سالی که وقت گذاشته و اونو(شامل نرم‌افزارهای تحت ویندوز نیز می‌شه!) یادگرفته رو تلف کرده! و خیلی ها اولین دلیلشون برای عدم قبول این برتری همینه!!!

پاسخی بگذارید

توجه: برای رفع مشکلات لینوکسی خود به یکی از انجمنهای اینترنتی مراجعه کنید! اینجا به هیچ وجه برای رفع مشکلات لینوکسی شما مناسب نیست!
تبادل لینک نداریم! لطفا سوال نفرمایید ما به هرکس بخوایم لینک می‌دیم، هرکس هم خواست به اینجا لینک بده! :)

Kategories

بایگانی

وضعیت بلاگ

  • 110,690 بازدید

مجوز انتشار:

تمامی مطالب و مقالات این بلاگ تحت مجوز GNU FDL قرار دارند. بنابراین کپی و ایجاد تغییر در آنها مطابق شرایط این مجوز آزاد می‌باشد.
