MGroup

میزکار زیبا و آزاد KDE4

Posted on: ژانویه 17, 2008

snapshot1_s.jpeg

خوب همونطور که می‌بینید، بالاخره KDE4 رو نصب کردم! (عکس پس‌زمینه یکی از عکسهای پس‌زمینه‌ی خود KDE4 است، که دوست عزیزم علی وکیلی آنرا برای پارسیکس تغییر داده. 😉 )

از جایی که دیشب سرعت خوب بود همه‌ی پکیجهای KDE4 رو گرفتم 😉 (کلا با مخلفاتش ۲۲۸مگابایت شد.)

خوب از دیشب دارم ازش استفاده می‌کنم، اینم نتیجه‌ی کار: (البته این مطلب اصلا بررسی تخصصی‌ای نیست، همینطور برنامه‌هایی که استفاده کردم، رو بررسی هم کردم.)

همونطور که گفته بودن سرعت خیلی خوب شده، در حدی که من از دیروز تا حالا یکی، دو بار زمان باز کردن برنامه‌ها آیکن برنامه‌ رو در حال ورجه وورجه دیدم! اونم در حد خیلی کم. مصرف رم سیستم هم بهتر شده! فکر کنم با این روند که پیش می‌ره برای استفاده از KDE4 باید یکی از رم هامو باز کنم بندازم دور! چون فقط تاثیر منفی مصرف انرژی داره 😀

این تم اکسیژن خیلی قشنگه، اگه effect های دسکتاپش رو هم فعال کنی، خیلی بهتر می‌شه! تنها چیز مهمی که نسبت به compiz-fusion نداره، wobbly windows هست، که من خیلی باهاش حال می‌کردم.

کلا می‌شه گفت این KDE4 مفهوم دسکتاپ و پنل و هر چی روی دسکتاپ می‌بینی رو عوض کرده، من که زیاد خوشم نیومد. ولی خوب زودی عادت می‌کنیم. به سلامتی این kde-look.org هم که فیلتره و نمی‌شه یه خورده پلاسموید و از این چیز میزا گرفت واسه‌ی دسکتاپ. 😦

تنظیماتش هم خیلی کم شده! تو KDE3.5 هر چیزی کلی تنظیمات داشت. من که اونطوری بیشتر حال می‌کردم.

همونطور که قبلا گفتم توی این انتشار از برنامه‌های multimedia خبری نیست! فقط یه پخش‌کننده‌ی صوتی (Juk) هست! که البته به پای Amarok نمی‌رسه ولی خیلی ساده و خوش‌دسته. و از دیشب دارم از اون استفاده می‌کنم 😀

juk.jpeg

از برنامه‌های دیگه‌ای که من استفاده کردم، Okular هست! در این نسخه از KDE این برنامه جایگزین kpdf شده!

خوب این دیگه همون چیزیه که من برای خوندن pdf نیاز دارم! که یه پست کامل می‌شه در موردش نوشت.

خیلی از امکانات و مشخصاتش مثل kpdf هست! یکی از قابلیتهای خوبی که داره و به نظرم خیلی کاربردیه! امکان یادداشت گذاشتن روی متن، مشخص کردن متن! و این طور چیزا که این زیر نمونه‌اش رو می‌بینین:

okular_main.jpegokular_noted.jpeg

همون طور که می‌بینین، توی قسمت Reviews این نشانه‌هایی که گذاشتیم رو نشون می‌ده! البته این کار داره هنوز و می‌تونه خیلی بهتر بشه!

برنامه‌ی جالب دیگه‌ای که دیدم ksysguard است! (همون task manager دیگه بابا)

که همچنان با کلیدهای میان‌بر Ctrl+Esc میاد.

krunner.jpeg

خیلی ساده و زیبا شده و اطلاعات خیلی جالب و مفیدی در مورد پروسس ها می‌ده! یکی از گزینه‌های خوبی که توی context menu ی پروسس‌ها داره (من همیشه بهش نیاز داشتم آخه بعضی وقتا یکی دو تا از پنجره‌هامو گم می‌کنم 😉 ) Show application window است.

متاسفانه konqueror هنوز توی پشتبانی از جاوا اسکریپت و ایجکس به firefox نرسیده.

مدیرفایل پیش فرض هم که Dolphin هست.خیلی خوبه، تنها بدیش پشتیبانی نکردن از tab browsing هست! بد جوری معتاد tab شدیم دیگه! که خوب اگه شما هم مثل من فکر می‌کنید، می‌تونین از همون konqueror استفاده کنید. 😉 که بدلیل هماهنگی بخشهای مختلف kde با هم، هر دو مثل هم هستند.

در این نسخه خبری از KControlCenter نیست، در عوض ابزار System Settings هست، که همون ابزار تنظیماتی هست، که توی kubuntu جایگزین KControlCenter شده‌بود!

متاسفانه KDE4 هنوز کاملا آماده استفاده نیست! کمی‌تا‌قسمتی باگ داره! نرم‌افزارهاش کامل نیست! برای جبران مجبوری از نرم‌افزارهای kde3.5 استفاده کنی! و خوب مثلا اگه بخوای Amarok نصب کنی محبوری kdeartwork-theme-icon رو حذف کنی! و بعضی چیزا مثل kmail رو هم نتونستم نصب کنم! البته اینا قبل از نصب KDE4 نصب بودن ولی برای نصب همون بسته‌ی kdeartwork مجبور به حذف شدیم که حالا هم اینطوری شد.

یکی از نکات بد این نسخه‌ی KDE4 اینه که به قول خارجکی‌ها usabilityش کمه! یعنی سخته! خوش دست نیست! و یه خورده اعصاب خورد کنه! که این هم به نظر من شاید بخاطر نو بودن بعضی از ایده‌هاش و عدم آشنایی ماست! درست مثل کسی که از پای ویندوز اومده پای لینوکس یا بالعکس!!

یه نمونه‌اش همین منویی هست که جایگزین Kmenu شده! که ایده‌اش از Open SuSE10.2 پیدا شد، خوشکله، ولی سرعت عمل رو کم می‌کنه!

یکی از افکتهای دسکتاپش explosion هست، که زمانی که یه پنجره بسته می‌شه می‌پُکه! البته این فقط در مورد پنجره‌ها نیست و هر چی که‌ بخواد بسته شه! می‌پُکه! من جمله tooltipها! نتیجه این می‌شه که الان توی دسکتاپ من همیشه یه موجوداتی دارن به اینور و اونور پرت می‌شن! و با اینکه این افکت رو غیر فعال کردم، باز هم هست! 😦 (عکس زیر رو ببینین: ) البته نه به این فجاهت، یه خورده مخصوص عکس زیادش کردم 😀

explosion.jpeg

از وقتی که KDE4 نصب کردم بعلت عدم آشنایی با اون چند بار همه چیز رو بهم ریختم.

که برای حل مشکل و برگردوندن همه چیز مثل اول. فقط باید، پوشه‌ی kde4. رو از پوشه‌ی خانگی پاک کنیم، تا با ورود دوباره به سیستم، تنظیمات مثل اولش بشه! (خوب این هم از خوبی های لینوکسه!)

همونطور که می‌بینید، پوشه‌ی تنظیمات، kde4. هست، و با پوشه‌ی تنظیمات kde3.5 که kde. هست، تداخلی ایجاد نمی‌کنه!

خوب تا اینجای کار به نظر من، KDE4 تنها اون پایه‌ی کار رو ساختن و برای انتشار، یه سری برنامه رو هم، روش گذاشتن و منتشر کردن! و تا تکمیل KDE4 مدت دیگه‌ای صبر می‌کنیم. ولی در کل نتیجه‌ی کار بسیار عالی خواهد بود.

به هر حال یادمون نمی‌ره که تمام این برنامه‌ها آزاد هستند، و سازندگان این نرم‌افزارها، بهمون حال دادن که این همه کار بزرگ و قشنگ رو انجام دادن و در اختیار ما گذاشتن و هیچ گونه مسئولیتی در مقابل ما ندارند، که بخوایم انتظاری داشته باشیم!

پس: زنده باد آزادی، زنده باد KDE4

اینم یه عکس دیگه از دسکتاپ:

desktop.png

11 پاسخ to "میزکار زیبا و آزاد KDE4"

خوده kde دیسک LIVE نداره؟ بگیریش بیاریش بیبینیم؟!

بابا این کاره
من هنوز می‌خواستم این کار رو بکنیم .
خوب پس اومدی مشهد بیارش با خودت .

راستی بچه جون تو مگه امتحان نداری !!!!!!!!!!!

با این توصیفات اصلا می ترسم دست به لینوکسم بزنم
منی که مرده ی کانفیک توپ کی دی ای روی مندریوا هستم
عمرا دست به مندریوام نمی زنم
منتظر می مونم تا نسخه بعدی مندریوا بیاد

راستی به نظرت چرا مندریوا واسه نسخه اسپرینگ که چند ماه دیگه میاد، هنوز قصد داره از کی دی ای 3.5 استفاده کنه ؟

منم ميخوام 😦
خوب چرا نميگين از کجا بايد دانلودش کنم؟!!

توزيع من ubuntu هست (اينم براي رفع سوالات جانبي)

من هم خیلی وقت پیش نصب کردم ولی کاش دستم می شکست و نصب نمیکردم.یک موقع فکر نکنی سیستمو به هم ریختم یا … نه محدودیت دانلودم تموم شد حالا باید 40 تومان بریزم به حساب تا اینترنتم شارژ شه.

بنظرم هنوزم گنوم برتری داره.KDE باید چند ماه دیگه کار کنه و باگهاش درست بشه. اونطوری قابل استفاده میشه.
با این حال، با چیزایی که تو roadmap گنوم دیدم فکر میکنم ورژن بعدی خیلی باید جالب باشه. یکسری تغییرات اساسی گرافیکی هم لحاظ شده که احتمالا میزکار رو جالبتر خواهد کرد.

منوش که واقعا سرعت عمل رو کم می کنه.ولی خوب خیلی قشنگه.

من که هنوز دارم با خودم کلنجار میرم. :دی گنوم خیلی ساده و خوش دسته.امیدوام بتونم بار و بندیلو جمع کنم بیام KDE.شاید هم بهتره تا نسخه های بعدی صبر کنم.

[…] محیط kde4 که قرار بود انقلابی تو دسکتاپ بوجود بیاره منتشر شد ولی […]

farhadix و منیره خانم
پاسخ سوال هردوتون در سایت کوبنتو هست
این صفحه رو ببینید.
http://kubuntu.org/announcements/kde-4.0.php

فک میکنم فعلا KDE4 چندان گزینه‌ی مناسبی نباشه فک میکنم توی نسخه‌های ۰٬۱ یا ۰٬۲ اش منفجر میشه… مثل فایرفاکس میشه… هنوز برای دسکتاپ کامل نشده و البته بهتره کاربرا وایسن تا توزیعهای خودشون از این میزکار استفاده کنه…
ولی برای نصب اوبونتو هم این لینک پایین رو فک میکنم باس بخونین
http://forum.ubuntu.ir/index.php?topic=3325.0

بچه ها شرمنده که توی دو روز گذشته من اینترنت نداشتم، جواب سوالاتتون رو بدم! 😦 gprs ایرانسل هم مشکل پیدا کرده بود، یزد هم که به کل تعطیل بود!

فرهاد جان اگه فقط می خوای ببینی، که این جلسه من سیستم رو میارم، ببینی! 😉

اینجا لینک اطلاعات واسه ی توزیع های معروف تر رو گذاشتن:
http://kde.org/announcements/4.0/

پاسخی بگذارید

توجه: برای رفع مشکلات لینوکسی خود به یکی از انجمنهای اینترنتی مراجعه کنید! اینجا به هیچ وجه برای رفع مشکلات لینوکسی شما مناسب نیست!
تبادل لینک نداریم! لطفا سوال نفرمایید ما به هرکس بخوایم لینک می‌دیم، هرکس هم خواست به اینجا لینک بده! :)

Kategories

بایگانی

وضعیت بلاگ

  • 110,692 بازدید

مجوز انتشار:

تمامی مطالب و مقالات این بلاگ تحت مجوز GNU FDL قرار دارند. بنابراین کپی و ایجاد تغییر در آنها مطابق شرایط این مجوز آزاد می‌باشد.
