MGroup

و اما پروژه ملی ؟!

Posted on: فوریه 19, 2008

خب , راستش مدتی قبل یک پست گذاشتم با عنوان الو foss.ir کجایی ؟

که میشه گفت چون عصبانی بودم شاید یک مقدار زیاده روی کردم .

اما از اونجایی که ما تو ایرانیم , در صورت اعتراض همه از دست شما ناراحت میشن ! طوری که کم کم بعد از مدتی به این نتیجه میرسی که اصلا به من چه !!

ولی از اونجایی که من به این چیزا اهمیت نمیدم ! تو وبلاگ خودم هر چی بخوام میگم !!

خب قطعا میشه گفت که اگه از پروژه ملی تعریف میکردم خیلی برای دوستان پروژه ملی ما خوشایند بود و هیچکی هم ناراحت نمیشد تازه محبوبیت هم پیدا میکردم و دوستان ملی از ما راضی بودند! و همه چیز هم ختم به خیر میشد .

که خیلی ها هم همین روال رو دوست دارند و همین کار رو میکنند ولی من نه!

البته چیزی که منو ناراحت میکنه اینه که بعضی ها میگن پروژه ملی یک کار هایی رو هم انجام داده !

خب جالب بود اگه همون کار ها رو هم انجام نمیدادند.

معلومه که با این همه هزینه باید هم یک خروجی اندک هم که شده داشته باشند ….

گرچه بیشتر کار پروژه ملی تسریع دادن پروژه های مربوط به نرم افزارهای آزاد در بخش فارسی بود ولی یک کار های عجیبی هم که هیچ نیازی بهش نبوده رو هم انجام دادند (چون برای بودجه ی اختصاص داده شده باید پروژه تعریف میکردند!)

خب ولی تا جایی که من میدونم هر چیزی که اسم ملی میگیره یک جای کارش میلنگه ! ( اینترنت ملی , کامپیوتر ملی , پرتال ملی و حتی نرم افزارهای آزاد ملی !!)

خب با خودم گفتم یک پست بزنیم و کمی اعتراض کنیم ! که میشه گفت دوستان این کار رو به توهین تشبیه کردن که من همین جا عذر خواهی میکنم و میگم که این جور قصدی نداشتم ولی بد نیست که مسایل رو از دریچه ی دید خودمون نگاه نکنیم .

الیته تو اون پست من بیشتر در مورد کم کاری بخش خبر سایت foss انتقاد داشتم و اکثر مطالب هم از سایت foss برداشته شده بود و فقط گفته بودم که این همه هزینه با این کم کاری ها یکی نیستند .(یعنی میگی مشکلی نیست ! کپی اخبار از سایت های خبری دیگه [اکثرا البته !!] ).

البته ظاهرا تو technotux یک بحثی حول محور لینوکس شریف بوده و یک نفر اون وسط با لحنی خشن حرف زده بود و زیر اون حرفش لینک الو foss.ir کجایی ؟ رو گذاشته بود ! که احتمالا دلیل برداشت تهمت رو هم همین پست حدس میزنم . (من که اونجا هیچ پستی با عنوان مهمان نگذاشتم )

اما جدا از این قضایا اگه دوستان پروژه ملی فکر میکنند که افرادی مثل من برداشت نادرستی کردند و پروژه ملی نمیتونست با هزینه ای بسیار کمتر از این انجام بشه ! ما رو هم در جریان قرار بدهند ؟

که البته یکی از دوستان foss.ir به اون پست قبلی اینطور جواب داده بود ..

یک دوست : با تشکر از این دلسوزی و دقت. کدام یک از شما می دونه متوسط نفر ماه هزینه یک نفر در یک شرکت یا دانشگاه جقدر است؟
تا به حال چند
RFP نوشته اید یا کدام قرارداد بالای ۲۰ میلیون را به انجام رسانده اید؟
آیا از مکانیزم برگذاری مناقصه برای انجام بک کار جدی مطلع هستید؟ آیا فکر می کنید تیم
foss.ir مجبور بوده است که لیست هزینه های خود را روی وب بگذارد، اگر به کار خود اطمینان نداشته است؟
کدام پروژه دیگر در هر حوزه ای در دولتهای قبل یا فعلی سعی بر شفاف سازی کار داشته است؟
آیا می دانید مرکز پژوهشهای مجلس،‌کمیسیون اصل نود، سازمان بازرسی کل کشور و
.. مسایل این طرح را کاملا زیر زره بین بررسی کرده اند و اگر مشکلی دیده بودند تا حالا مسئولین طرح آویزان بودند؟
فضای آگاهی که در مطبوعات و در سطح بسیاری از مسئولین کلیدی کشور در این حوزه دیده می شود چگونه حاصل شده است؟
چگونه نرم افزار آزاد از حاشیه به موضوع روز در بخش های مختلف در آمده است و حداقل این است که از آن به عنوانی یک انتخاب قابل تامل یا می کنند؟
شرکتها فعال در این حوزه در این چند سال چگونه زنده مانده اند؟ آیا شما هیچ وقت از مسئولین طرح سوال کرده اید که جوابی نداده باشند؟
آیا از حمایتهای این طرح از گروه های مختلف در کشور در شهرهای مختلف آگاهید؟ (این یکی که عمرا ! شخصا با ۴ تا گروه کاربری تو ایران ارتباط دارم)
تهمت زدن و آبروی کسی را بردن خیلی ساده است ولی جبران آن …
(برای جبران هم میتونند جواب پست رو زیرش بدهند ! یا تو خود foss.ir توضیح بدهند [تبلیغ کار رو که به عنوان خبر میذارن ، شفاف سازی طرح ملی رو هم بذارن]).
کار کردن در محیطی ملاحظات اخلاقی خود را دارد که بجای رفتن در حاشیه موجبات رشد و تکامل کار می شود
. پس مقداری هم قبل از هر عکس العملی بیاندیشیم و تلاش کنیم که بپرسیم، بشنویم، فکر کنیم و تحلیل کنیم
یکی از فعالان نرم افزارهای آزاد
.

اما تا جایی که من از این جواب میفهمم بیشتر سوال هست تا جواب ؟!

ولی بد نیست که دوستمون بدونند که همچین بی اطلاع هم نیستم و جالبه بدونین که کمتر از یک ماه پیش یک مزایده توی شیراز [و احتمالا بقیه ی مناطق کشور] از طرف یکی از سازمانها بر گذار شده بود که یکی از پروژه های اون فارسی کردن محیط OpenOffice بود !! آخه کجای محیطOpenOffice فارسی نیست ؟! اینم از پروژه های ملی ؟!

خب من نمیگم که همه چیز باید رایگان انجام بشه چون اصلا در OpenSource بحث پول نیست و میشه هزینه یک کار را بگیریم و بعد بصورت OpenSource اون رو منتشر کنیم ولی نکته اینه که اینجور که از ظاهر پروژه ملی به نظر میاد یک هزینه اختصاص داده شده و براش دنبال پروژه گشتند ! خب منم به همین گیر دادم , به نظر تون کار اشتباهی کردم ؟

و ظاهرا از اخباری که از کانال IRC chat رسیده! ,برخی از دوستان ناراحت هم شدند.

خب بد نیست حداقل به جای ناراحت شدن یک جواب درست به اون پست میدادند تا اگه دوستان دیگه ای هم مثل من (از نظر اونها ) در اشتباه هستند [که از ظاهر جوابهای داده شده به اون پست قبلی اینطور به نظر میرسید !] ما رو به راه راست هدایت کنند .

و اینجا هم میتونید بعضی از جوابهای دوستان دیگه به اون پست ! رو ببینید .(که ظاهرا خیلی ها در اشتباهند !!!)

بعضی از جواب ها :

Saeid:خوب قیمت کارهای دولتی همنیه. از جیب خودشون نمیدن که نگرانش باشن. یاد لینوکس ملی افتادم

احسان : واقعا لازمه که مشخص بشه چرا برای فارسی سازی پروژه هایی که در سایر کشورها تقریبا هیچ هزینه ای نداشتند، باید اینهمه هزینه صورت بگیره. هزینه هایی که در برخی موارد با اونا میشه کل محصول رو از ابتدا ساخت!
و در پاسخ به دوستی که کامنت پیشین را نهاده اند
(آیا فکر می کنید تیم foss.ir مجبور بوده است که لیست هزینه های خود را روی وب بگذارد، اگر به کار خود اطمینان نداشته است؟) باید عرض کنم که دقیقا همینطور است! آنها “مجبور” بوده اند! به این کار اصطلاحا میگویند «فرار به جلو
بهتر است آبروی
OpenSource را خرج شیادان داخلی نکنیم!

بیتا : دوست عزيز ، جناب “يك دوست” ، شما سوال هايي مطرح كرديد كه جواب آنها همواره مشغوليات ذهني خيلي از ما در اين كشور است، البته نه تنها در زمينه IT
بهتر نيست دلسوزانه و واقعبينانه تنها جواب يكي از آنها را بدهيد؟

 

خب نمیخواستم این بحث طولانی بشه و امیدوارم نیاز به یک پست دیگه نباشه !

 

 

 

برچسب‌ها:

8 پاسخ to "و اما پروژه ملی ؟!"

نمی دانم چه می خواهم بگویم
زبانم در دهان باز بستس…….

سلام
فرستادن اون پست در تکنوتاکس کار من بود و علتش هم عصبانیت (و شایدم ناراحتیم بود)
قبول دارم یکم تند رفتم اما بالاخره باید اعتراض بشه یا نه؟
این همه هزینه آیا فایده ای داشت؟ فقط میگیم که بله یک توزیع ایرانی هم داریم اما تاحالا ندیدیمش.(که البته این روزا توزیع هایی با توسعه دهنده های ایرانی کم نیستن)
من یکی از خدامیخوام که این توزیع رو به جای اوبنتو نصب کنم اما کجاست؟ آیا با این زمان طولانی که از شروع پروژه میگذره میتونه نیازهای روز رو برطرف کنه؟ (با توجه به اینکه برپایه ی فدورای ۴ ساخته شده و احتمالاْ ویرایش های روز در اون صورت نگرفته)

به هرحال آقا مجید ببخشید اگر براتون دردسر ساختم.
——————————
مجید :
نه بابا ،‌مشکلی نیست .
فقط از این جهت گفتم که فکر نکنند خودم اونجا به خودم لینک دادم

درود
مهرداد جون خودت و زیاد ناراحت نکن ما تو این مدتی که تو بازار هستیم انواع و اقسام مواردی رو که در جوابت گفتن رو دیدیم ، یه چندتا نکته یادم اومد برات می‌گم:
-کاری که ما انجام دادیم و هیچ هزینه‌ای برای هیچ کی جز خودمون نداشت و دوستان حتی زورشون اومد بگن این چیه ( البته که به این ور و اون ور هم معرفی شد)
-مناقصه‌ای که خیلی ساده و جلوی خودمون …. کردن.
-موضوع روز ، خیلی جالبه دوست عزیز شما نمی‌خواد زحمت بکشین موضوع روزتون هم با لینوکس بدون پشتیبانی‌تون و اهمیت دادن به گروه‌های متن باز مشخص ه .
-این جور که من فهمیدم ( از مطالبی که تو foss.ir بصورت مقاله هست ) حتا دوستان مقاله نویس هم مقاله‌ها رو زحمت می‌کشن و تو یه محیط غیر متن باز و بدون هیچ لایسنسی می‌نویسن !
-دوست عزیز برایند کارتون همینه، پول‌های کلان و پروژه‌های زپرتی.
-آقایون خسته شدیم از بس آمار و ارقام ما رو هی بالا برد. ما نیاز به آمار وارقام نداریم ما نیاز به کار عملی داریم.
-سطح آگاهی در مطبوعات رو هم که دیدیم. چطور لینوکس رو هک کنید، یک طنز واقعی.
-کدام شرکتها، منظورتان همان شرکت‌های با اعضای دولتی و با مناقصه‌های آن چنانی که نیست.!
-سطح اطلاعات، عالی، استاد دانشگاه : لینوکس چیه؟ همون یونیکس ه دیگه! ( نگین که این‌طوری نیست که از همه مدل، دولتی، پیام‌نور،غیرانتفاعی،آزاد و… دیدیم دیگه)
-هر وقت از چیزی انتقاد می‌کنی فکر می‌کنن تیشه برداشتی می‌خوای خرابش کنی، نه این طور نیست، اگه دلسوزی نباشه هیچ وقت ما به سمت انتقاد نمی‌ریم و همیشه به‌به و چه‌چه راه می‌ندازیم.
بی‌خیال ….
موفق باشید.
———————-
مجید:
ممنون .
راستی من مجیدم نه مهرداد !

به نظر من foss رو سایت شو بدن به خودمون پولشم بردارن واسه خودشون این طوری هم اونا به مراد دلشون رسیدن هم ما! بد میگم ؟

استالمن بزرگ اگر قرار بود در ناسا می ماند و با در امدش حقوق می داد به چند نفر تا برایش بروند گنو بنویسند چه فرقی با بیل گیتس داشت .. ادم باید …. توی این پروژه ملی اوپن سورس اخه نم یگن فرهنگ اوپن سورس اوپن سورس رو می سازه نه پول دولتی .. دولت هنوز هم فكر می كنه پول نفت همه كار می تونه بكنه

یه نکته‌ی جالب:
سایت foss.ir مدتی‌است جواب نمی‌ده!!!
برا شما هم همینطوره؟؟

مجید جان ممکنه لینکشو توی تکنوتاکس بدی…

پاسخی بگذارید

توجه: برای رفع مشکلات لینوکسی خود به یکی از انجمنهای اینترنتی مراجعه کنید! اینجا به هیچ وجه برای رفع مشکلات لینوکسی شما مناسب نیست!
تبادل لینک نداریم! لطفا سوال نفرمایید ما به هرکس بخوایم لینک می‌دیم، هرکس هم خواست به اینجا لینک بده! :)

Kategories

بایگانی

وضعیت بلاگ

  • 110,387 بازدید

مجوز انتشار:

تمامی مطالب و مقالات این بلاگ تحت مجوز GNU FDL قرار دارند. بنابراین کپی و ایجاد تغییر در آنها مطابق شرایط این مجوز آزاد می‌باشد.
