MGroup

پلخمونی در دستان شما

Posted on: ژوئن 23, 2008

سلام

قبلنا هر از چند گاهی یکی از برنامه‌هایی که استفاده می‌کردم و جالب بودن رو معرفی می‌کردم، توی صف معرفی، برنامه‌های زیادی بودن اما فرصت و حوصله نشد تا معرفی شن!

خوب امروز می‌خوام یکی از برنامه‌های جالب و پر کاربرد خودم رو معرفی کنم، البته مطمئنن دوستانی هستند که از اون استفاده می‌کنن ولی برای دیگران و مخصوصا کاربران Gnome 😛 بد نیست!

آقا ما بچه بودیم یه چیزی داشتیم به نام پلخمون (فکر کنم این اسم مشهدی باشه! مطمئن نیستم!) از همین ابزارهای دستی که باهاش سنگ پرت می‌کنن که بیشتر جهت شکار پرندگان استفاده می‌شد! (MDic می‌گه معادل کتابیش  «فلاخن» ، «سنگ‌انداز» ، «منجنیق» است.)

خوب برنامه‌ای که می‌خوام معرفی کنم دقیقا همونه! 😀 البته با کاربرد دیگه‌ای: اینجا بجای پرنده، زمان شکار می‌شه!

اسمش هست katapult البته دقت داشته باشین که اصلش catapult هست ولی خوب براساس سنت KDE اینجا هم c با k تعویض شده!

آیکن برنامه هم حرف منو تایید می‌کنه که دقیقا این یک پلخمون هست! البته ما با بچه‌ها بهش می‌گیم «کا پلخمون» :))

خوب بریم سر اصلش:

برای نصب برنامه توی توزیعهای مبتنی بر دبیان بسته‌ی katapult رو نصب کنید! (در مورد rpm-base ها هم فکر کنم همین باشه اسمش! :-/ نمی‌دونم والا!)

این برنامه کاربردهای گوناگونی داره:

برنامه بعد از اجرا در پس‌زمینه منتظر می‌شه تا با زدن کلیدهای ترکیبیه Alt+Space فعال بشه، و آماده‌ی دستور گرفتن از شما، که در شکل زیر می‌بینین!

خوب حالا فقط باید تایپ کنید!

اولین کاربرد این برنامه اجرا کردن یک برنامه است! همزمان با تایپ شما، برنامه توی پایگاه‌داده‌های خودش دنبال برنامه‌ی مورد نظر شما می‌گرده! و هر وقت به برنامه‌ی مورد نظرتون رسید کافیه اینتر بزنید تا اجرا بشه، نمایی از برنامه هنگام تایپ:

برتری این برنامه به Run Command معمولیه KDE اینه که لازم نیست کامل تایپ کنی، گاهی تنها با تایپ چند کاراکتر برنامه‌ی مورد نظر پیدا می‌شه! (و البته گاهی با تایپ نام کامل برنامه مورد نظر، اون پیدا نمی‌شه! فکر کنم دلیلش اینه که توی پوشه‌ی /usr/share/applications/ و توی desktop فایلهای برنامه‌ها می‌گرده! و اگر برنامه‌ی شما اونجا مدخلی نداشته باشه! گشتن با شکست روبرو می‌شه!)

اما شما غیر از اجرا کردن یک برنامه کارهای دیگه‌ای هم می‌تونین بکنین:

امکان محاسبه‌ی یک عبارت ریاضی بعنوان یک ماشین حساب سریع (تنها باید بعد از فعال کردنش شروع کنید به وارد کردن اعداد و محاسبات):

گشتن توی کلکسیون موزیکهاتون توی Amarok (باید Artist یا Albom یا Title مورد نظر رو تایپ کنید!) :

من فقط Naze تایپ کردم! فکر نکنین اون همه که آبی نشون می‌ده تایپ شده! 😉

این یکی خیلی لازم می‌شه!

چک کردن املای یک عبارت! خیلی ساده:

فقط اول تایپ کنید spell بعد عبارت مورد نظر،(البته می‌تونین این رو عوض کنید و از یک کلمه‌ی دیگه استفاده کنین!) به مرور هم گزینه‌هایی رو پیشنهاد می‌ده:

خوب، اما کاربرد بعدی:

همزمان که داره توی برنامه‌ها می‌گرده، بر اساس اسمی که دادین توی مستندات و پوشه‌های home هم می‌گرده و می‌تونین اونا رو باز کنین، همینطور توی bookmarkهای konqueror ، ببنید:

البته، صرفا توی پوشه‌ی home می‌گرده!

و امکان جالب دیگه‌ای که داره گشتن توی گوگل است!

که می‌تونین برای اون یک کلمه رو بعنوان trigger انتخاب کنید (مثل spell که trigger برای چک کردن املای کلمه بود!) پیشفرض google است! ولی من برای خودم اونو به gg تغییر دادم، ببنید:

همونطور که می‌بینین، اینجا کلمه‌ی GNU/Linux قراره سرچ بشه! که با زدن اینتر پنجره‌ی konqueror باز شده و …

.

برنامه‌ی ساده و جالبیه! نه؟ البته این برنامه رو من توی KDE 3.5 دارم، ونمی‌دونم توی KDE4 هم هست، یا نه! 😦

—————————————————-

پ.ن. MDic : یه ایده‌ی باحالی در مورد MDic به کلم زده که برای انتشار بعدی خواهد بود، فعلا ایده‌ داره پخته می‌شه! پس فعلا محرمانه‌اس 😛

برچسب‌ها: , , , ,

7 پاسخ to "پلخمونی در دستان شما"

همون Gnome DO خودمونه دیگه
این سوسول بازیا چیه که همه چیو به KDE می بندید ؟ خجالت نمی کشی تو ؟

خجالت نمی کشی می گذاری مجید تنها بیاد اصفهان ؟!!! 😮

اصلا تو خجالت نمی کشی پست می زنی تو اینجا ؟ (اعصاب ندارمااا . چند وقتی دم پره من نیا..!!! )

——————————
مهرداد:
از خجالت مُردَم! 😦

هههه… البته بعضی جاهای دیگه هم می گم «تیر کمون»!!!
همون «پلخمون» خودمون کلاسش بالاتره…
حیف که با این شعار یونیکس بیشتر حال می کنم وگرنه میرفتم سراغ کا پلخمون:
«هر برنامه باید یک کار بکند، اما به بهترین نحو!!!» (این شعار یونیکسه!)

همچین گفت گنوم کار ها گفتیم الان میخواد چی رو معرفی کنه…
با برنامه‌ی گنوم-دو میشه چت کرد، ایمیل فرستاد، موزیک انتخاب یا عوض کرد، صدای سیستمو تغییر داد سیستمو خاموش کرد ساسپند و .. کرد چه میدونم هرچی به فکرت برسه. یک بسته از توی مخازن نصب کرد. یک متنی رو از تو اینترنت جستجو کرد. فایلها رو تو هاردت جابجا کرد چه میدونم ssh بر قرار کرد.. از تو دیکشنری چیزی جستجو کرد… خلاصه مواظب باش با پلخمون نزنم تو چشمت!!

غلط کردم آقا! چرا می زنین؟! 😮
.
ولی خداییش حسودیتون شدا! 😉 😀

اوه اوه سجاد هم کامنت داشت من ندیدم! اونم چه کامنت کوبنده ای :)))))))))))))))

ههههه چه جالبه!!!!!!! 😀
من همیه ALT+Space رو میزدم اما هرچی فکر میکردم نمیفهمیدم این چیه!!!! (نخندین!)

پاسخی بگذارید

توجه: برای رفع مشکلات لینوکسی خود به یکی از انجمنهای اینترنتی مراجعه کنید! اینجا به هیچ وجه برای رفع مشکلات لینوکسی شما مناسب نیست!
تبادل لینک نداریم! لطفا سوال نفرمایید ما به هرکس بخوایم لینک می‌دیم، هرکس هم خواست به اینجا لینک بده! :)

Kategories

بایگانی

وضعیت بلاگ

  • 110,525 بازدید

مجوز انتشار:

تمامی مطالب و مقالات این بلاگ تحت مجوز GNU FDL قرار دارند. بنابراین کپی و ایجاد تغییر در آنها مطابق شرایط این مجوز آزاد می‌باشد.
