MGroup

۱۵ جمله قصار از استالمن و توروالدز

Posted on: اکتبر 24, 2008

اینجا می‌تونین این ۱۵ تا رو بخونین که انتخاب ایشون هست.

خوشم اومد ازشون، گفتم اینجا بزارمشون:

(اسم گوینده رو بعد از سخن آوردم!)

«اینکه بتونی بین نرم‌افزارهای انحصاری یکی رو انتخاب کنی، مثل این می‌مونه که بتونی رئیست رو انتخاب کنی. آزادی یعنی نداشتن رئیس. و در دنیای کامپیوتر آزادی یعنی عدم استفاده از نرم‌افزارهای غیر آزاد.»

-ریچارد استالمن

نرم‌افزار مثل صکث می‌مونه: وقتی که مجانیه بهتره.

-لینوس توروالدز

برای آزادیتون ارزش قائل بشین، و الا اون رو از دست می‌دین. تاریخ اینو به ما یاد داده. «ما رو با سیاستهاتون به دردسر نندازین»، جوابی برای اونایی که نمی‌خوان یاد بگیرن.

-ریچارد استالمن

حق امتیاز نرم‌افزارها یک تهدید بالقوه‌است برای توانایی مردم در توسعه‌ی متن‌باز. آسونتر کردن اون برای شرکتها و اجتماع‌هایی که امتیاز دارن، برای استفاده‌ی مردم در یک فضای عمومی و اشتراکی، یک راه برای کمک به ترساندن توسعه‌دهنده‌ها است.

-لینوس توروالدز

اگر برنامه‌نویسها برای ساختن یک برنامه‌ی جدید و ابتکاری شایسته‌ی تشویق شدن باشن، اگر استفاده از نرم‌افزار رو محدود کنن، شایسته‌ی تنبیه‌شدن هستند.

-ریچارد استالمن

یکی از سوالاتی که من تنفر دارم جواب بدم اینه که مردم چطوری از متن‌باز پول در میارن. و من فکر میکنم اون RedHat و Caldera –و کلی شرکت لینوکسی دیگه که عمومی هستن– اساسی نشون می‌دن که بله! شما واقعا میتونین از متن‌باز پول در بیارین.

-لینوس توروالدز

کنترل‌داشتن روی استفاده از ایده‌های یک نفر واقعا باعث کنترل روی زندگی مردم میشه: و از این، عموما برای مشکل کردن زندگی مردم استفاده می‌شه.

-ریچارد استالمن

وقتی که دیگه در مورد تحقیر عمومی نگران نباشن، دنبال کردن طرف متن‌باز حتی سخت‌تر می‌شه برای مردم.

-لینوس توروالدز

من جنبش نرم‌افزار آزاد رو به عنوان یک جنبش در جهت آزادی برای به اشتراک‌گذاری راه انداختم. متن‌باز یک واکنش در مقابل آرمان‌گرایی ما بود. ما هنوز اینجاییم و طرفداران متن‌باز نتونستن ما رو از میدون بدر کنن.

-ریچارد استالمن

وقتی که میایم تو کار نرم‌افزار، من نرم‌افزار آزاد رو ترجیه میدم، چون خیلی به ندرت نرم‌افزاری رو دیدم که برای کار من خوب کار کنه، و در دسترس بودن سورس‌کد، اینجا می‌تونه نجات‌دهنده باشه.

-لینوس توروالدز

اگر روی آزادی و جامعه‌ای که با پایداری روی اون می‌تونین بسازین توجه کنین، قدرت انجام اون رو پیدا می‌کنین.

-ریچارد استالمن

هر کس که به من می‌گه من نمی‌تونم از یک برنامه استفاده کنم چون متن‌باز نیست، بره به ریچارد استالمن گیر بده. برای من مهم نیست. ۹۹٪ برنامه‌هایی که من استفاده می‌کنم متن‌باز هستن. ولی این انتخاب منه!لعنت به این چیزا.

-لینوس تورولدز

«نرم‌افزار آزاد» در مورد آزادی هست، نه قیمت! برای درک بهتر میتونین به «آزاد» در «آزادی بیان»»free speech» فکر کنین نه در «آبجو‌ی آزاد(م: مجانی)»»free bear».

-ریچارد ام. استالمن

من یه سیستم‌عامل آزاد می‌سازم، فقط برای تفریح، نمی‌تونه بزرگ و حرفه‌ای مثل گنو باشه که روی ۳۸۶ و ۴۸۶ کار کنه.

-لینوس توروالدز

وقتی که گنو آماده شد، هر کسی می‌تونه نرم‌افزارهای آزادی برای سیستمش داشته باشه، مثل هوا که آزاده.

-ریچارد استالمن

—————–

پ.ن: خدایی حرفای لینوس خیلی سخته! بعضی‌هاشو درست نفهمیدم :-/ کسانی که توان انگلیسی بهتری دارن اگه حوصله داشتن صحیح‌ترش رو بگن تا تصحیح کنم.

1 Response to "۱۵ جمله قصار از استالمن و توروالدز"

از این جمله خوشم اومد🙂
((هر کس که به من می‌گه من نمی‌تونم از یک برنامه استفاده کنم چون متن‌باز نیست، بره به ریچارد استالمن گیر بده. برای من مهم نیست. ۹۹٪ برنامه‌هایی که من استفاده می‌کنم متن‌باز هستن. ولی این انتخاب منه!لعنت به این چیزا.))

این جمله رو یه جا خوندم . لینوس تورنادو وقتی که دانشجوی کامپیوتر بود و تازه هسته ی لینوکس رو ساخته بود و خودش هم نمیدونست جه کار مهمی کرده.
((من یه سیستم‌عامل آزاد می‌سازم، فقط برای تفریح، نمی‌تونه بزرگ و حرفه‌ای مثل گنو باشه که روی ۳۸۶ و ۴۸۶ کار کنه.))

جالب بود

پاسخی بگذارید

توجه: برای رفع مشکلات لینوکسی خود به یکی از انجمنهای اینترنتی مراجعه کنید! اینجا به هیچ وجه برای رفع مشکلات لینوکسی شما مناسب نیست!
تبادل لینک نداریم! لطفا سوال نفرمایید ما به هرکس بخوایم لینک می‌دیم، هرکس هم خواست به اینجا لینک بده! :)

Kategories

بایگانی

وضعیت بلاگ

  • 110,033 بازدید

مجوز انتشار:

تمامی مطالب و مقالات این بلاگ تحت مجوز GNU FDL قرار دارند. بنابراین کپی و ایجاد تغییر در آنها مطابق شرایط این مجوز آزاد می‌باشد.
