MGroup

پروژه‌ی چند روزه‌ی من: چغوک (Choqok)

Posted on: دسامبر 25, 2008

می‌خوام یه پروژه‌ی جدید معرفی کنم🙂

hi128-app-choqok

فکر میکنم اکثر دوستان با سرویس و سایت Twitter آشنا هستن.

مدتی بود که کلاینتهایی که می‌شناختم جوابگو نبودن، ۲ هفته پیش بود که تصمیم گرفتم یکی بسازم!😀 البته قرار بود ۳ روزه آماده بشه، اما نسخه‌ی اولیه ۵ روزه آماده شد، و یک هفته‌ای هم باگها رو رفع کردیم، و دیروز نسخه‌ی اول رو منتشر.

خوب هدف کار هم داشتن یک کلاینت برای KDE 4 بود! که با کتابخانه‌های Qt4 و KDE 4 ساخته شد!

سورس کد پروژه روی سرور SVN پروژه‌ی KDE هست، که بعد از اینکه به یه جای خوبی برسه، وارد پروژه‌ی KDE میشه😉

و بقیه‌ی مسائلش هم روی OSPDev.net هاست میشه😀

اینم صفحه‌ی معرفیش روی kde-apps.org

انتخاب اسم برنامه تقریبا سخت ترین قسمتش بود😀 و در نهایت اسمشو گذاشتم Choqok که اگر به فارسی بگیم میشه «چغوک» که توی لهجه‌ی مشهدی همون معنی گنجشک رو میده😉 خوب دیگه! اینجوریاس…

برای دانلود نسخه‌ی اول پروژه با امکانات زیر به اینجا مراجعه کنید. (البته نمیدونم چرا پکیج deb ی که ساختم مشکل داره :-/  روی بعضی سیستمها اجرا نشده!)

نصب برنامه از سورس:

برای کامپایل و نصب، کافیه پکیج سورس رو از اینجا دانلود کرده، دستورات زیر رو دنبال کنین:

tar xfvz choqok_0.1_src.tar.gz
cd choqok-0.1
mkdir build
cd build
cmake -DCMAKE_INSTALL_PREFIX=`kde4-config --prefix` ..
make

و برای نصب:

su -c 'make install'

یا

sudo make install

توی دستور cmake اون دو تا نقطه‌ی آخرش یادتون نره!😉

توی فایل README هم همینا هست😉

امکانات کنونی برنامه:

  • پشتیبانی از تنها یک اکونت توییتر، و نشان دادن لیست توییتهای(وضعیتهای) کاربر+دوستانش و @Reply ها!
  • امکان توییت کردن بصورت سریع با زدن کلیدهای ترکیبی Ctrl+Meta+T (متا همون وین‌کیه!)
  • امکان اطلاع دادن توییتهای جدید که در حال حاضر فقط یک سیستم برای این پیاده شده در حال حاضر فقط از Libnotify-bin پشتیبانی میشه، اما پشتیبانی از سیستم KNotification هم بزودی پیاده میشه😉
  • پشتیبانی از راست به چپ!!😀
  • یه چیز میزای دیگه‌ای هم هست😉 که توی تنظیماتش دیده میشن.

چند تا عکس از محیط برنامه:

پنجره‌ی اصلی choqoK

پنجره‌ی اصلی choqoK

پنجره‌ی توییت کردن سریع

پنجره‌ی توییت کردن سریع

چغوک به همراه پنجره‌ی تنظیمات

چغوک به همراه پنجره‌ی تنظیمات

با تشکر از دوست خوبم، روزبه شفیعی برای آیکن برنامه🙂

برچسب‌ها: ,

19 پاسخ to "پروژه‌ی چند روزه‌ی من: چغوک (Choqok)"

خسته نباشی….

یک برنامه‌ی خوبِ دیگه!
خسته‌نباشی مهرداد، امیدوارم هر چه زودتر وارد KDE هم بشه (;

تبریک، خیلی دوست دداشتم امتحانش کنم، ولی تو کامپایلش مشکل دارم. وقتی cmake رو می‌زنم این ارور رو می‌ده:
http://paste.ubuntu.com/92741/

————————
مهرداد:
اینطور که به نظر میرسه، روی سیستم شما نه کامپایلر C++ نصبه! نه پکیج توسعه‌ی KDE4
اولی که میشه g++ دومی هم توی اوبونتو میشه kdelibs5-dev توی سوزه اینا هم تو همین مایه‌ها باید باشه😉

مهرداد توجه کردی از چه توییت‌هایی عکس گرفتی؟
امیل که داره میگه توییتر بدرد نمی‌خوره! بعد اینو گذاشتی روی عکس اولین ریلیز برنامت!!

—————
مهرداد:
ها ها! خوب دیگه! حقیقت رو باید گفت! وگرنه ملت خودشون میفهمن، فحشت میدن!😉

راستی برای تب ThankTo اسم کیا رو گذاشتی؟
انگلیسی‌هاش کار خودته؟ یا با یه آدم انگلیسی مشورت کردی؟

—————–
مهرداد:
کیا!؟ هرکی کمک کرده😛 فعلا فقط اسم روزبه هست😉
انگلیسیهاشم تایید شده😀

سلام مهرداد، تولد چغوکت مبارک
به امید اینکه لهجه ما خراسانیا با چغوک تو جهانی بشه!
یه سوال:
تو سورس یه ادیتور که با QT نوشته شده
1-می خوام فایل UTF8 رو که باز می کنم،برنامه کاراکتر اول هر خط رو تشخیص بده و اگه انگلیسی بود یه تابع رو صدا بزنه؟
2-بعدا هم که در این ادیتور درحال ادیت فایل هستیم اگه کاراکتر اول یه خط تغییر کرد، حواسش به این تغییر باشه؟
خواهش می کنم اگه می تونی راهنمایی بده.
ممنون.

——————
مهرداد:
اول اینکه به نظرم بهتره این طور مسائل رو توی فرومها مطرح کنی! حوصله ندارم دلیل بیارم😀
اما در این مورد، الان نظری ندارم، اما به زودی به همچین چیزی نیاز دارم😀 فکر کنم قبلا اینکار شده! توی بعضی برنامه ها دیدم😉 مثلا یکیش GEdit هست!

بهترین راهی که میتونم پیشنهاد کنم:
یک برنامه رو پیدا کن که اینکار رو میکنه! کدشو بخون😀

با درود و سپاس،
مهرداد جان، پروژه بسیار زیبایی ایجاد کردی و می شه گفت از دیدگاه ظاهری هم خیلی خوب روش کار کردی و هم از دیدگاه استفاده، عالی بود و خسته نباشی
و خوشحالم که روی ospdev.net ساختیش🙂

کامیاب و سربلند باشی
یاعلی

من که زیاد تویتری نیستم!
ولی از این خوشحالم که کم کم الفاظ و لغات مشهدی دارن به جامعه گنو/لینوکس وارد میشن! :دی
حالا ببینیم کسی نیست choGok رو برای گنومی ها بنویسه؟ :دی
باز هم ممنون

تبریک میگم دوست من ، راستی ما استان هشتی ها هم به گنجشک میگیم چغوک😀

—————–
مهرداد:
راستی استان هشتی منظورت هرمزگانه!؟😀

مهرداد عزیز جامعه KDE به تو افتخار میکنه🙂

———————
مهرداد:
ممنون، ما که کاری نکردیم.
حالا جامعه رو بگو صبر کنه، یه سورپرایز بهتری واسش داریم😉 تا چند ماه دیگه رو میشه🙂

هرمزگان محل زندگیمه مهرداد جان ، من متولد بم هستم🙂 . شفاف سازی و اینا😀

———————–
مهرداد:🙂 ممنون

سلام !
امیر درست میگه ما کرمونی ها هم به گنجشک میگیم چغوک !
میگم روی ‍Gnome کار نمیکنه ؟‌

———————-
مهرداد:
درسته! چون لهجه‌ی خراسانی از لهجه‌های قدیمی ایرانه! که زمان اشکانیان هم تقریبا لهجه‌ی اکثر افراد بوده😉

روی گنوم هم کار میکنه! همه‌ی برنامه‌های لینوکس همه جا کار میکنن، فقط باید کتابخانه‌ی KDE رو نصب کنید😉

ای ول ای ول یایا دو روزه نیستیم چه خبره اینجا

چقدر پیشرفت کردی! تبریک میگم (:

——————
مهرداد:
ممنون

تبریک میگم.
دستت درد نکنه🙂

به به.بسیار عالی.تبریک میگم.امیدوارم این پروژه پل صعودی باشه برای پروزه های بزرگتر.احسنت به پشتکار و تلاشت
آرزوی توفیق روز افزون برات دارم

اول این‌که بسیار پروژه‌ی خوبی‌است و از این بابت سپاس‌گزارم، اما سوالی دارم درباره‌ی تنظیمات پراکسی، چون تو ایران امکان نداره که بدون پراکسی به تویتر وصل شد. اگه در این زمینه راهنمایی کن‌اید خیلی کمک بزرگی است.
سال جدید، خوب باشه براتون.

تنظیمات پروکسی جدیدا به برنامه اضافه شده، از نسخه‌ی بعدی در دسترس خواهد بود.
اما الان هم با تنظیم کردم پروکسی KDE چغوک هم از اون استفاده خواهد کرد.

خیلی ممنون از برنامه خوبتون تا سوال داشتم اولی چه جوری باید توش پروکسی ست کنیم و دومی این که روش ایرانی برای دونیت کردن این نرم افزارتون را برام بفرستین چون من خیلی ازش استفاده می کنم و ازش راضی هستم و می خوام دونیت کنم . خسته نیاشد …خدا قوت …

پاسخی بگذارید

توجه: برای رفع مشکلات لینوکسی خود به یکی از انجمنهای اینترنتی مراجعه کنید! اینجا به هیچ وجه برای رفع مشکلات لینوکسی شما مناسب نیست!
تبادل لینک نداریم! لطفا سوال نفرمایید ما به هرکس بخوایم لینک می‌دیم، هرکس هم خواست به اینجا لینک بده! :)

Kategories

بایگانی

وضعیت بلاگ

  • 110,042 بازدید

مجوز انتشار:

تمامی مطالب و مقالات این بلاگ تحت مجوز GNU FDL قرار دارند. بنابراین کپی و ایجاد تغییر در آنها مطابق شرایط این مجوز آزاد می‌باشد.
